Cultul Hare Krishna

RELIGIILE LUMII

dr Stephen Etches

Traducere: Cristina Ghioancă

fragment

În majoritatea universităților, două idei referitoare la adevăr ies în evidență:

1. Adevărul este relativ – orice adevăr este formulat în contextul culturii și este modelat de cultură și mediu. Adevărul, se spune, este personal, nu transcendent ori absolut.

2. Adevărul este pluralist – pentru că este relativ, toate afirmațiile referitoare la adevăr sunt valide. A judeca între două afirmații contradictorii despre adevăr nu mai are sens prin această definiție și această evaluare este înlocuită de o abordare pluralistă a credinței.

În esență, ideologia pluralismului susține validitatea tuturor religiilor în mod egal. Potrivit acestei perspective, nici o religie nu poate pretinde că este o revelație unică sau specială a lui Dumnezeu și niciun lider religios sau întemeietorul unei religii nu poate pretinde a fi mai special.

Aceste idei devin tot mai populare astăzi, însă ele nu sunt deloc noi: ele reprezintă, în esență, popularizarea teologiei liberale a secolului XIX, care, la rândul ei, are la bază filosofia secolului XIX, în special pe cea a lui Hegel. De fapt, aceasta înseamnă să spui că filosofia relativistă a lui Hegel este corectă (și celelalte sunt eronate), ceea ce este o pretenție exclusivistă care contrazice regula de bază a pluralismului, aceea de a avea vederi largi.

Pluralismul este îmbrățișat, în general, de cei care doresc să aibă o justificare convenabilă pentru stilul lor de viață. Cu alte cuvinte, ei folosesc pluralismul ca o unealtă pentru demitizarea religiei în general: dacă totul este relativ, atunci nu trebuie să acord atenție la nimic și eu pot fi propriul meu zeu.

Alții, în special oamenii religioși, au îmbrățișat pluralismul deoarece acesta îi scapă de problema jenantă a evanghelismului și prozelitismului, care a dus în trecut la conflicte și chiar la războaie. Așadar, aceasta este o încercare de a scăpa de evanghelism și, de asemenea, de a dezamorsa un conflict într-o societate care acceptă o multitudine de credințe. Pluralismul încearcă, de asemenea, să evite criticile care se aduc la adresa creştinismului prin care se arată că acesta dezbină şi ar fi responsabil pentru cruciade şi alte vărsări de sânge din istoria bisericii creştine.

 Cultul Hare-Krishna

După cum sugerează și denumirea, membrii acestui cult pretind că ei sunt adevărații urmași ai lui Krishna, unul din zeii hinduși care, după părerea lor, a fost neglijat de ramura principală a hinduismului.

Cultul Hare-Krishna aparține sectei hinduse numite Vishnuism, care susține că Vishnu, zeul suprem, s-a manifestat la un moment dat prin Krishna. Kaytanya a întors invers această doctrină, susținând că Krishna este zeul suprem care s-a revelat prin Vishnu. Astfel, cultul este centrat pe venerarea lui Krishna, care este considerat a fi Dumnezeul universal. Aceasta este o încercare de a universaliza hinduismul. Varianta Krishna a lui Pavel ar suna probabil cam așa: zeul necunoscut căruia vă închinați fără să-l cunoașteți vi-l proclamăm noi astăzi: el s-a revelat (printr-un avatar = zeu deghizat) prin Vishnu. Aceasta este, într-un sens, varianta falsificată a creștinismului. Asemănarea cu creștinismul este, însă, foarte superficială, deoarece concepția hindusă despre lume și viață este foarte diferită de cea iudeo-creștină. Așadar, cultul Hare-Krishna este o versiune de export a hinduismului, adaptată gusturilor din Vest.

Guru contemporani

Guru contemporani au căutat să facă hinduismul atractiv pentru popor, legându-l de nevoile individuale ale omului modern. Omul modern, ajuns într-un impas cu ideologiile sale naturaliste și universul mecanicist, caută o alternativă. El s-a întors astfel către diverse forme de experiențe mistice, prin yoga, droguri, ocultism și sex. Guru hinduși moderni au profitat de acest vid și, în funcție de felul în care au făcut-o, pot fi împărțiți în trei categorii:

a) Cei care oferă adepților lor diferite experiențe psihice.

b) Cei care le oferă ucenicilor lor atingerea super-conștiinței prin nudism și experiențe sexuale. Aceasta se realizează prin reînvierea unor vechi tehnici de atingere a super-conștiinței.

c) Cei care oferă obținerea păcii mentale, a odihnei și energiei prin meditație transcendentală. Tehnica implică recitarea în tăcere a unei mantre (de obicei un cuvânt monosilabic). În timpul unei meditații de 20 de minute, meditatorul experimentează o odihnă profundă, deoarece își încetează orice activitate fizică și mentală.

Toți acești guru au oferit, practic, anumite tehnici preluate din hinduism, cu scopul de a satisface dorința omului modern de noi experiențe. Pe de altă parte, aceasta este și o modalitate de a câștiga noi adepți ai hinduismului. Este, de asemenea, interesant de observat faptul că anumite refrene creștine se aseamănă în mod ciudat cu o mantra, care erau obișnuite printre hipioții ce au compus acele refrene după ce au devenit creștini.

O versiune de export mai recentă a ideilor hinduse se numește Lumi Virtuale, în care o persoană poate crea o lume alternativă în cyberspaţiu, ca un avatar  – o concretizare a felului în care și-ar dori să fie viața, ceea ce corespunde adesea cu reincarnarea dorită. Lumi Virtuale are în prezent 1,5 milioane de adepți.

 

Un gând despre &8222;Cultul Hare Krishna&8221;

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s